Telefon: +420 737 686 109 Napište nám

Vykat, nebo tykat? S velkým písmenem, nebo s malým písmenem? Vyřešme ten zmatek!

23.8. 2012

Mnoho pisatelů zažívá při psaní velké dilema, zdali při oslovování volit vykání, nebo tykání,  jestli volit velké počáteční písmeno, nebo malé. Níže si vysvětlíme základní principy pro toto rozlišení.

1. Soukromá korespondence

Můj milovaný Karle,
už se mi po Tobě moc stýská.

Čau mamko,
děkuji ti za ten pohled! 

Drazí příbuzní z Prahy,
jak se Vám v novém bytě líbí?

V dopisech je to snadné

Tyto úryvky znázorňují běžný epistolární styl. V soukromé dopisní korespondenci je vykání a tykání s použitím velkých počátečních písmen běžné. Velká písmena píšeme v případech, kdy si druhé osoby vážíme, je nám autoritativně nadřazená, chceme jí projevit úctu. Velkým písmenem v podstatě nikdy nic nepokazíme. Velké písmeno můžeme použít i u oslovování většího počtu korespondentů. Malé písmeno se při oslovení hodí, když si dopisujeme s rodinnými příslušníky nebo kamarády. Známe je natolik dobře, aby mohla jít formálnost stranou. Nepsaným pravidlem je, že starší osoby oslovujeme s velkým písmenem. Naši prarodiče jsou zvyklí na jinou etiketu než my, proto by je mohlo použití malého písmena mírně zamrzet.

Ale co elektronická komunikace?

Máme ale psát velká písmena i v soukromé elektronické komunikaci? Jak je to u elektronické pošty, chatu a textových zpráv? Zájmenné tvary u online komunikace mají v současnosti již volnější pravidla. V emailech bychom na rozeznání Vás a vás ještě brát zřetel mohli, ale u SMS zpráv a při chatování jde veškerá úcta stranou. Chat je svým způsobem komunikací hektickou. Pisatelé svá sdělení buší do klávesnic co nejrychleji, aby stihli příjemci sdělit co nejvíce informací v co nejkratším čase. Na chatu tedy není s malými písmeny při oslovování žádný problém. Navíc, je pravidlem, že v online chatovacích místnostech se bez věkového rozdílu tyká. Znamená to jisté vyjádření rovnocennosti uživatelů. U krátkých textových zpráv se zpravidla také nepoužívá velké písmeno. Je to způsobeno především tím, že smskaře zdržuje složité překlikávání tlačítek na mobilním telefonu, aby navolili jinou velikost znaku.

2. Obchodní, úřední, neosobní korespondence

Vážený obchodní partnere,
je nám potěšením Vás pozvat na benefiční ples… 

Gratulujeme Vám,
vyhrála jste zájezd na Ibizu! 

Vážená paní Malá,
obracíme se na Vás s žádostí o … 

U nesoukromé korespondence je použití velkého písmena správnou volbou, a to u tištěných dopisů i emailů. Oficiální epistolární styl je založen na slušnosti, tu lze projevit právě volbou velkého písmena v zájmenech. Menší rada: velká písmena si představujme jako náhradu za slušné podání ruky druhé osobě.

3. Psaní článků

Pravidla sice přímo nestanovují, že napsání velkého písmena v zájmenech u článků je hřích, ale pokud nepíšeme článek opravdu násilně oslovovacím stylem, tak raději volíme písmena malá. Není to korespondence, je to informativní text. U psaní článků je nejdůležitější, abychom si nejprve určili cílovou skupinu, okruh lidí, pro které bude článek primárně určen. Na vykání zapomeňme ve článku, ve kterém budeme prezentovat nové CD dívčího idola. Naopak, vykání se nesmíme vyhnout, pokud sepíšeme článek o aktuálním dění na světové burze. Vždy musíme vědět, pro koho článek cílíme. Mezi hlavní rozlišovací parametry patří věk a vzdělání cílové skupiny a tematické zaměření textu.

4. Textace na webu

U textů pro internetové stránky je volba také otevřená. Výběr velikosti písmena je na tvůrcích obsahu webu. V dnešní době se spíše setkáváme se zájmeny s velkými písmeny. Je tomu právě proto, že provozovatelé webů, eshopů se snaží vyjádřit svou úctu ke svým zákazníkům.

Jak je psáno, tak pravidla nikde nestanovují přesné použití velkého písmena. Nikdy se nestane, že bychom udělali přímo chybu, hrubku. Vše je založeno na osobním úsudku a vztahu korespondentů, případně pisatelů a čtenářů.