Telefon: +420 737 686 109 Napište nám

Jak vybrat správného copywritera a jak poznat, že to není podvodník?

31.7. 2012

Internet je plný lidí, co nabízejí svoje služby v oblasti copywritingu. Někteří si tak chtějí vydělat po škole, jiní po práci a jiní to berou jako skutečnou službu, v níž preferují kvalitu, profesionalitu a originalitu svých textů…

Stát se copywriterem je velice snadné. Stačí zdárně vystudovat základní školu, kde se naučíte číst a psát, což je základem copywriteřiny. Pak už zbývá akorát otevřít Wikipedii a začít vlastními slovy (v tom lepším případě) opisovat věty od zkušenějších přispěvatelů do encyklopedie. Výsledný článek hurá prodat za stovku a na svůj web si napsat novou referenci. Pokud hledáte podobné služby, bude tomu odpovídat i výsledek, cena nikoliv.

Rozdíl mezi copywriterem a kopírovačem textu je v přístupu ke své práci. Kopírovač využije mnoha zdrojů, ale jde mu hlavně o rychlost, proto si v tom lepším případě otevře pouze jeden zdroj, kde se dozví to nejdůležitější a rychle to přepíše svými slovy. Kdežto copywriter otevře zdrojů více, před napsáním článku se s tématem seznámí, případně si rozšíří své vlastní obzory. Poté zpracuje originální článek, který nebude jen opisem jiného článku, ale skutečně vlastním výtvorem.

Jak správně vybrat copywritera?

Většina lidí bohužel preferuje cenu před kvalitou. Poté se setkáváme s tím, že zájemce o služby upřednostní někoho, kdo nabídne například 40 Kč za normostranu textu. V takovém případě je pouze na zvážení samotného zájemce o služby, jestli někdo takový opravdu věnuje čas seznámení se s tématem, důkladné kontrole textu a správné gramatice a stylistice. Zdali to opravdu není jen opisovač textu…

Nízká cena je lákadlem, které může potopit konkurenci. Samotný klient ale dříve či později pozná, že investované peníze promarnil a texty neodpovídají jeho očekávání. Kvalitní copywriting totiž nestojí pár korun, ale pár stovek korun. Rozhoduje jednak náročnost tématu, požadovaná délka článku, doba dodání, ale například i požadavky na vložení speciálních klíčových slov a podobně.

Zkušeného a profesionálního copywritera tedy poznáte nejen podle ceny, protože takový člověk Vám za 40 Kč určitě svůj text neprodá, ale také podle referencí, celkové prezentace, případně podle životopisu, který si můžete vyžádat. Mnoho z nich Vám také nabídne možnost zaslání ukázkové práce, případně vyhotovení prvního textu se slevou.

Stejně, jako se od grafika žádá jeho pohled na věc, diskuze nad požadovaným designem a případně rady, jak jej vylepšit, měl by i profesionální copywriter s klientem diskutovat. Měl by mu navrhnout, jak texty upravit, případně zdali je jeho objednávka správná a nedala se vylepšit.

Copywriter není kopírovač textu, je to Váš obchodní partner, který Vám pomůže vytvořit takové texty, které pomohou Vašemu byznysu. A už podle jeho prezentace byste měli poznat, jestli dokáže něco takového nabídnout.