Telefon: +420 737 686 109 Napište nám

Píšeme pro cílovou skupinu aneb Uvědomte si, pro koho text píšete!

26.7. 2012

Chystáte se napsat PR článek nebo tiskovou zprávu? Skvělý nápad, ale vždy při jeho realizaci mějte na paměti, že se musí charakter textu odvíjet podle toho, pro koho je psaný, tedy podle cílové skupiny. Vytyčit si cílovou skupinu není žádná věda, k její identifikaci je potřeba několika základních parametrů.

A děda se ptá, co je to ten „cool“

Jedním z hlavních ovlivňujících faktorů je věk cílové skupiny. Musíte rozlišovat, jestli píšete pro seniory nebo zástupce sladkých náctiletých. Neologismům, moderním zkratkám, nespisovným výrazům a IT terminologii se v textu pro starší vyhněte. Naopak, píšete-li pro teenagery, kteří jsou v plném rozpuku mládí, nebojte se experimentovat! Tykejte, smajlíkujte, používejte ty nejcoolovější zkratky. Také si uvědomte, že tato věková skupina si nelibuje v dlouhých textech. Vždyť jsou ve věku, kdy čtenářský deník sestavují z informací na internetu!

I skladník ve šroubárně si může přečísti Vergilia v originále

Druhou zásadní věcí, na kterou musíte při psaní článku dbát, je potenciální vzdělání a oborové zaměření cílové skupiny. PR článek informující o nově vydané knize pro zahrádkáře bude primárně cílený na jedince pokročilejšího věku, maminky a obyvatele vesnice. Všechny jmenované nejspíše nepotěší, když si pro popis barvy růží vypomůžete termínem CMYK.

Ona versus On

Nikdy také nezapomínejte na předpokládané pohlaví čtenářů vašeho článku. Vtípkovat o průběhu menstruace se vám při propagování nových kopaček dvakrát nevyplatí. Stejně tak se při psaní článku o lodičkách vyvarujte laškování se jmény jezdců formule 1.

Selský rozum hraje prim!

Vytvořit si cílovou skupinu opravdu není žádná filozofie! Jednoduše je potřeba vědět, pro koho píšete. Každý čtenář je sice výjimečný, nicméně statistika je šikovná čarodějka. Dva lékaři budou mít určitě více společného než dva žurnalisti!